Szkoła Podstawowa
z oddziałami integracyjnymi
im. Janusza Korczaka w Rudzie Bugaj
logo szkoły
Projekty w szkole
Koło przyrodnicze.
Przygotowywaliśmy się do konkursu przyrodniczo - ekologicznego (tematyka związana z drzewami), robiliśmy plakat eko - święta, porównując przy tym zalety i wady choinek naturalnych i sztucznych. Na najbliższych zajęciach będziemy robić doświadczenia z barwnikami roślinnymi.
Zajęcia psychopedagogiczne w kl. III.
Zajęcia skupiają się na rozwijaniu współpracy w grupie, pracy z emocjami, rozwijaniu kreatywności.
Zajęcia psychopedagogiczne w kl. IV.
To głównie integracja zespołu klasowego i poczucia tożsamości grupowej.
Zajęcia psychopedagogiczne w kl. VI.
To zajęcia budujące umiejętność komunikowania się, podejmowania decyzji, asertywności.
Zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego.
Na zajęciach w pierwszym semestrze brali udział uczniowie klas IV-VI.
Podczas zajęć uczniowie wykonują zadania poruszające zagadnienia gramatyczne, czytają i tłumaczą krótkie teksty, układają proste zdania, używając poznanego słownictwa, omawiają zagadnienia, które sprawiają im problemy.
Zajęcia dodatkowe z języka angielskiego dla klas IV - VI.
Podczas zajęć uczniowie ćwiczą gramatykę uczą się i rozmawiają na temat tradycji w innych krajach, rozmawiają po angielsku, tłumaczą teksty swoich ulubionych piosenek, tłumaczą różne dłuższe teksty.
Język angielski w klasach II-III.
Podczas zajęć uczniowie ćwiczą czytanie, słuchają płyty i opowiadają własnymi zdaniami o tym, co usłyszały, odgrywają scenki, śpiewają piosenki, powtarzają poznane słownictwo.
Zajęcia projektowe w klasach: 4, 5 i 6 z matematyki, są to zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne uczniów w klasie 4 i 5 oraz zajęcia rozwijające zainteresowania matematyczne dla uczniów klasy 6. Uczniowie utrwalają zdobytą wiedzę, rozwiązują testy przygotowujące do napisania sprawdzianu po klasie VI oraz przygotowują do podjęcia dalszej nauki w gimnazjum.
Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego są przeznaczone dla uczniów klasy V-ej , którzy z różnych powodów mają trudności w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu nauczania języka polskiego.
Celem zajęć wyrównawczych jest podnoszenie sprawności językowej uczniów, czyli zdobycie przez ucznia praktycznej umiejętności swobodnego i skutecznego posługiwania się językiem w mowie i piśmie.
Cele ogólne:
- uzupełnienie wiadomości dotyczących nauki o języku, ortografii, interpunkcji;
- bogacenie słownictwa i kształtowanie umiejętności posługiwania się słownikami;
- kształtowanie sprawności komunikacyjnych;
Na zajęciach wykorzystywane są m.in.:słowniki: języka polskiego, wyrazów obcych, ortograficzny, terminów literackich, poprawnej polszczyzny oraz poradniki językowe,
przygotowane przez nauczyciela i powielone dla każdego ucznia karty z zestawami ćwiczeń ortograficznych i językowych,wybrane przez nauczyciela teksty kultury z opracowanymi zestawami zadań otwartych i zamkniętych.
Zajęcia wyrównawcze z języka polskiego dla uczniów klasy VI-ej. ( patrz wyżej) - celem zajęć jest przygotowanie uczniów do sprawdzianu szóstoklasisty.
Zajęcia dodatkowe-koło dziennikarskie.
Podejmowane na zajęciach działania nastawione są na wyposażenie uczniów w większy zakres wiedzy i umiejętności związanych z pracą dziennikarza i redagowaniem różnych form dziennikarskich.
Udział w spotkaniach koła ukierunkuje i zachęci uczniów do podejmowania twórczych działań wzmagając ich aktywność i samodzielność. Zadania te są między innymi realizowane poprzez redagowanie i wydawanie gazetki szkolnej.
Koło dziennikarskie współpracuje z kołem informatycznym.
Uczestnicy zajęć aktywnie biorą udział we wszystkich ważnych wydarzeniach dotyczących naszej szkoły. Wydając gazetkę szkolną promują szkołę w środowisku lokalnym.
Członkowie koła brali udział w warsztatach dziennikarskich " Junior media-i tworzysz gazetę!"
Planowane jest wydawanie gazety internetowej.
Zajęcia wyrównawcze z historii.
Na zajęciach spotykają się uczniowie klasy V. Uczniowie rozwijają swe umiejętności związane z:
- rozumowaniem w zakresie obliczeń czasowych - określają wieki na podstawie danego roku, zaznaczają je na osi czasu, porządkują chronologicznie dane wydarzenia, obliczają ile lat upłynęło od danych wydarzeń itp.
- myśleniem przyczynowo - skutkowym - analizują określone zdarzenia historyczne pod kątem przyczyn ich zaistnienia oraz skutków, jakie przyniosły na przestrzeni lat i wieków,
- czytaniem ze zrozumieniem - na podstawie danego tekstu o tematyce historycznej odpowiadają na pytania, analizują, wyciągają wnioski,
- wykorzystaniem wiedzy w praktyce - praca z mapą Polski na przestrzeni wieków, analiza zmian granic naszego kraju posługiwanie się kierunkami na mapie, nazwami krain historyczno - geograficznych, położenia i sytuacji geopolitycznej
Uczniowie oglądają filmy edukacyjne przedstawiające życie ludzi w określonych epokach historycznych na podstawie których wykonują później plakaty, plansze i albumy. Wykorzystywane SA metody aktywne - burza mózgów, drzewko decyzyjne, śnieżna kula itp. Uczniowie często pracują w grupach, ich praca jest zróżnicowana a metody
i formy dostosowane do potrzeb dzieci korzystających z zajęć.
Zajęcia logopedyczne.
Prowadzone są wśród uczniów kl. II i III u których występują takie wady wymowy jak: dyslalia wieloraka, opóźniony rozwój mowy, sygmatyzm i rotacyzm. Celem spotkań z dziećmi jest wywołanie zaburzonych głosek, utrwalenie ich na materiale językowym w logotomach, wyrazach, zdaniach, jak również automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa ucznia. Zajęcia te maja na celu podniesienie i umocnienie wiary w siebie i swoje możliwości.
Zajęcia terapii pedagogicznej.
Prowadzone wśród uczniów klas I-III. Celem tych zajęć jest wyrównanie fragmentarycznych deficytów rozwojowych. Cześć z tych uczniów jest zdiagnozowana przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną. Spotkania z dziećmi mają na celu usprawnianie motoryki reki, podnoszenie poziomu graficznej strony pisma, usprawnianie percepcji wzrokowej, orientacji przestrzennej i koncentracji uwagi. W zakresie zaburzonych funkcji słuchowych to: kształtowanie słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej. Ponadto doskonalenie procesu czytania, pisania i poprawności ortograficznej. Zajęcia mają również na celu integracje grupy i wzmocnienie poczucia własnej wartości.
Zajęcia terapii pedagogicznej ,,Ortograffiti" .
Uczestniczą w nich uczniowie z kl. V. Celem spotkań jest nie tylko integracja grupy, ale przede wszystkim wypracowanie nawyków poprawnego pisania pod względem ortograficznym. Zajęcia usprawniają funkcji percepcyjno- motoryczne w sferze słuchowo-percepcyjnej, wzrokowej, ruchowej, jak również doskonalą umiejętności szkolne (usprawnianie techniki czytania, ćwiczenia w rozumieniu czytanej treści, wypracowanie nawyku poprawnego pisania pod względem ortograficznym, interpunkcyjnym, graficznym, wdrażanie do autokorekty). Na spotkaniach uczniowie motywowani są do podejmowania zadań rożnym stopniu trudności i do dostrzeżenia swoich mocnych stron.
Zajęcia koła komputerowego - wyrównawcze - uczestniczą w nim uczniowie klasy IV.
Uczniowie osiągają kompetencje w zakresie rozwiązywania różnych problemów za pomocą komputera, bezpiecznego korzystania z Internetu, wykorzystywania komputerowego zestawu multimedialnego i jego oprogramowania do przygotowania i udziału w konkursach informatycznych, korzystania z zasobów internetowych, projektowania
i wykonania dyplomów, kart świątecznych, wizytówek, przygotowania prezentacji multimedialnych, rozrywki, wykonania prac na dekoracje i w razie potrzeb własnych i szkoły. Uczniowie uczestniczą w kursie e-learningowym, tworzą prace graficzne związane z Dniem Bezpiecznego Internetu.
Zajęcia koła komputerowego dla klas V - VI - zajęcia dodatkowe.
Uczniowie osiągają kompetencje w zakresie rozwiązywania różnych problemów za pomocą komputera, wykorzystywania komputerowego zestawu multimedialnego i jego oprogramowania do stworzenia gazetki szkolnej, przygotowania i udziału w konkursach informatycznych, korzystania z zasobów internetowych, projektowania i wykonania dyplomów, zaproszeń, kart świątecznych, kopert, wizytówek w różnorodnych programach graficznych, przygotowania prezentacji multimedialnych, współtworzenia strony internetowej, rozrywki, wykonania prac na dekoracje i w razie własnych potrzeb, posługiwania się pocztą elektroniczną. Uczniowie uczestniczą w kursie e-learningowym, przygotowują folder, gazetkę, uczestniczą w apelu i innych działaniach związanych z Dniem Bezpiecznego Internetu.
Zajęcia ruchowe dla chłopców z klas V - VI
Chłopcy poznają tajniki gier zespołowych: koszykówki, piłki ręcznej, siatkówki i piłki nożnej.
Zajęcia taneczno ruchowe dla klas II - III
Zajęcia dodatkowe i wyrównawcze realizowane w ramach projektu
Mała gmina - wielkie perspektywy