To jest zaokrąglony prostokąt
To jest zaokrąglony prostokąt
Pablo Software Solutions
Szkoła Podstawowa
z oddziałami integracyjnymi
im. Janusza Korczaka
w Rudzie Bugaj
Strona główna
Historia szkoły
./integracja.html
./nauczyciele.html
./uczniowie.html
./samorzad.html
Rodziców
./administracja.html
./zajecia pozalekcyjne.html
./informacje.html
./aktualnosci.html
./autobus.html
./swietlica.html
./biblioteka.html
./zuchy.html
 
 
Jak życie codzienne robotników wyglądało?
I czy fabrykantom czegokolwiek brakowało?...

Warsztaty przeprowadzone zostały w ramach  udziału w uczniów naszej szkoły w projekcie edukacyjnym "Historie u Fabrykanta" przez Julitę Osiecką

Relacja z przebiegu warsztatu:
Warsztat zaplanowałam  na 90 min.  Uczniowie po wejściu do sali lekcyjnej przeczytali na tablicy zagadkę - pytanie kluczowe: " Jak życie codzienne robotników wyglądało? I czy fabrykantom czegokolwiek brakowało? W czasach, gdy nad Łodzią fabryki górowały, a głośne syreny, o piątej rano, początek pracy obwieszczały!" Zapytałam ich, czy chcieliby  poznać  odpowiedzi na te pytania ,a kiedy przytaknęli zaproponowałam wspólne czytanie fragmentu  książki G. Bąkiewicz pt. "A u nas w domu opowieści dzieci fabrykanta".  Po przeczytaniu zadawałam pytania uczniom oraz wspólnie zastanawialiśmy się nad tym, jak wyglądało codzienne życie w pałacu Scheiblerów oraz w domach robotników. Następnie pokazałam uczniom krótkie filmiki, aby zobrazować, a także porównać  warunki życia (wnętrza pałacu oraz izby robotnika) fabrykantów i robotników. Kolejnym elementem było wykonanie plakatów przedstawiających  życie robotników i fabrykantów. W  tym celu uczniowie zostali podzieleni losowo na 4 czteroosobowe grupy. Każda z grup wykonywała plakat dotyczący fabrykantów lub  robotników. Na tablicy  powiesiłam skopiowane rysunki przedstawiające poszczególne osoby i fabrykę ( z materiałów) oraz  rozłożyłam  zdjęcia wnętrz i budynków,
w których  oni zamieszkiwali . Zadaniem uczniów było  w grupie dokonanie  wyboru zarówno odpowiednich postaci, jak  i  budynków  oraz pomieszczeń . Następnie  uczniowie  w ciągu 20 minut wykonywali plakat - malowali  postacie i fabryki,  wycinali i przyklejali odpowiednie zdjęcia, opisywali je, zgodnie z pozyskaną wiedzą oraz swymi wyobrażeniami. Kolejnym elementem była prezentacja i omówienie  poszczególnych plakatów. Inne grupy wypowiadały się  na temat elementów, które im się podobały w poszczególnych pracach. Wspólnie zwracaliśmy  uwagę na charakterystyczne elementy  i szukaliśmy  pozytywnych i negatywnych stron życia w poszczególnych warstwach społecznych.  Podsumowaniem warsztatu stało się poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: Czy
w dzisiejszych czasach robotnicy i właściciele fabryk żyją podobnie, jak przed wiekiem w Łodzi?  Wykorzystaliśmy metodę "burzy mózgów" - każdy z uczestników na osobnych kartkach zapisywał  podobieństwa  oraz różnice,
a następnie  prezentował swoje odpowiedzi  i  grupował je z  podobnymi odpowiedziami  kolegów i koleżanek.  
W efekcie dokonaliśmy przeniesienia naszych obserwacji i doświadczeń codziennego życia, na realia historyczne, związane z rozwojem Łodzi fabrycznej.  Ostatnim elementem warsztatu była ewaluacja przeprowadzona
z wykorzystaniem metody świateł (charakterystycznej dla oceniania kształtującego). Uczniowie udzielali odpowiedzi dotyczących szczegółowych pytań związanych z pytaniem kluczowym, będącym punktem wyjścia do tego warsztatu.